Sponsoring Brochure nr. 57

Steun ons met uw sponsorbijdrage !!!
U kunt sponsor worden van deze brochure

Brochure nr. 57
(oktober 2021)

De Koninklijke Marechaussee en inlichtingenwerk tijdens de Koude Oorlog

In ons land bestaan sterke merken, zoals de KLM, Philips, Shell en Heineken. Ook ‘Koninklijke Marechaussee’ is een bekend begrip, al gedurende meer dan twee eeuwen. In het tijdbestek vanaf 1945 tot het einde van de Koude Oorlog telde de Koninklijke Marechaussee talloze brigades en grensdoorlaatposten, verspreid over het land. Op die posten prijkte het Rijkswapenschild met eronder het Nassaublauwe lint met opschrift ‘Koninklijke Marechaussee’. Herkenbaar en sterk zichtbaar.

Ook de manschappen van de Koninklijke Marechaussee waren in die periode herkenbaar en van veraf zichtbaar. Was het niet door de witte helm, witte webbing en de nestel op de groene battledress, dan was het in latere jaren wel het markante uniform, Nassaublauw en zwart met hoge boord, waarop de witte nestel scherp afstak. Daarna verdween de gesloten boord en verscheen het overhemd met stropdas. De modetrends staan niet stil en zo zijn de marechaussees nog steeds in vlotte poloshirts, degelijke truien of stoere en sportieve jakken dagelijks zichtbaar, bijvoorbeeld bij de Tweede Kamer, op vliegvelden en bij paleizen. Nog immer herkenbaar aan de naam of de witte streep op trui en jak als herinnering aan de nestel.

De oplettende toeschouwer, maar ook de collega douanier of politieagent viel het wel eens op dat er toch ook personen op de brigades en doorlaatposten aanwezig waren, die niet in dat markante uniform liepen, maar in burgerkleding. En dat zij zich niet manifesteerden als rechercheur of huisknecht, maar ogenschijnlijk doelloos wat rondzwierven. En toch werden ze wel met ‘opper’ of ‘adjudant’ aangesproken door de geüniformeerde marechaussees. Wie waren dat en wat hadden die zo omhanden? Dat was voor veel van de jongere marechaussees ook de vraag, waar in de koffiekamer maar amper antwoord op kwam. Dat het ‘bijzonder’ was en iets met ‘veiligheid’ te maken had, dat was het zo ongeveer wel.

Binnen de Koninklijke Marechaussee waren er inderdaad functionarissen die activiteiten ontplooiden op het gebied van inlichtingen en veiligheid. Naar zijn aard werd dat taakgebied noodzakelijkerwijs met geheimzinnigheid omgeven. In de geschiedschrijving van de Koninklijke Marechaussee, zoals die in de lange reeks museumbrochures in decennia tot stand wordt gebracht, kan dit onderwerp niet ontbreken. Twee auteurs, die al eerdere bijdrages aan de reeks leverden, hebben zich op verzoek van de redactie beijverd om dit onbekende deel van de marechausseegeschiedenis te beschrijven. Er blijkt op het gebied van Inlichtingen en veiligheid niet veel toegankelijk archiefmateriaal bewaard te zijn. En de bewaarplaatsen blijven gesloten. Op basis van de bronnen, die wèl beschikbaar zijn, hebben Kees Neisingh en Harm Engels deze brochure geschreven.

Op welke wijze kunt u sponsor worden van deze brochure

• Uw sponsoring kunt u aan ons doorgeven door invullen en versturen van onderstaand online inschrijfformulier sponsorbijdrage
  • OF
  • Wilt u per post uw sponsoring doorgeven, dan kunt u hier het inschrijfformulier downloaden, vervolgens printen en invullen. Het ingevulde formulier kunt u versturen naar Stichting Vrienden van het Museum der Koninklijke Marechaussee, Haitsma Mulierlaan 5, 7241 GA Lochem.

Online Inschrijfformulier Sponsorbijdrage

De invulvelden die zijn voorzien van een * zijn verplicht in te vullen velden.

Het bedrag heb ik heden overgemaakt op rekeningnummer: NL 47 INGB 0000150300 t.n.v. Stichting Vrienden van het Museum der Koninklijke Marechaussee, onder vermelding van 'Brochure nr. 57'

Het bedrag kunt u overmaken op rekeningnummer: NL 47 INGB 0000150300 t.n.v. Stichting Vrienden van het Museum der Koninklijke Marechaussee, onder vermelding van: ‘Brochure nr. 57’

Uw persoonsgegevens worden conform de AVG alleen voor administratieve- en financiële zaken gebruikt door de Stichting Vrienden van het Museum der Koninklijke Marechaussee.

Namens de Stichting Vrienden van het Museum der Koninklijke Marechaussee, hartelijk dank voor uw sponsoring.

Terug naar Nieuwsberichten