MARECHAUSSEES VAN ORANJE

CKMar opende op 30 oktober 2020 de nieuwe tentoonstelling  Marechaussees van Oranje. Helaas zijn de musea weer gesloten en moeten we wachten om deze tentoonstelling te gaan bekijken.

Tijdens het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog telt de Koninklijke Marechaussee ruim 1200 man beroepspersoneel. Een kwart van hen ontkomt in de meidagen van 1940 naar Engeland. Zo komen er marechaussees terecht bij de Royal Air Force en bij de commando’s, terwijl een enkeling zelfs tot geheim agent wordt opgeleid. Anderen verrichten een typische marechausseetaak binnen de Prinses Irene Brigade. Zij bewaken de leden van de Koninklijke familie in ballingschap. De in Nederland gebleven marechaussees staan voor een dilemma: werken onder de Duitse bezetter of opstappen? In de tentoonstelling Marechaussees van Oranje schenken we aandacht aan de individuele keuzes van marechaussees tijdens de Tweede Wereldoorlog, onder andere aan de hand van een aantal personages. Sommigen kiezen voor doorwerken onder de bezetter, anderen verzetten zich. Maar er zijn er ook die meer dan sympathiseren met de Duitse macht.

Gallery Plugin